Leon Moorman naar Suns Europe 2019!

16 oktober 2019

PERSBERICHT

Winnaar van het Drèents Liedtiesfestival 2019 -Leon Moorman- neemt deel aan het Europees Songfestival voor minderheidstalen op het SUNS EUROPE festival dat plaatsvindt van 28 november tot 2 december in Udine (Italië). Een vakjury koos tien finalisten uit zo ’n vijftig inzendingen uit heel Europa. Leon Moorman zal met het lied ‘Knooin’ -dat geschreven is door hemzelf, Laurens Hof en Jord Brinkhuis - het Nedersaksisch vertegenwoordigen tussen negen andere Europese minderheidstalen.

De tien finalisten zijn:

Malasorti (Sardinisch)
Swnami (Welsh)
Ataque Escampe (Galicisch)
Mauresca (Ocitanië)
Leon Moorman (Nedersaksisch)
Mocker's (Baskisch)
Mattiu Defuns (Reto-Romaans)
Isak (Sami)
Damià Oliver (Catalaans)
Silvia Michelotti (Friulisch)

Voor het vijfde jaar brengt ‘Suns Europe’ authentieke talen en moderne vormen van communicatie samen. Een festival rondom kunst, verbinding, talent, taalpluralisme en creativiteit. Op het festival staat meziek, film, theater en literatuur in de minderheidstalen van het ‘Oude Continent’ centraal.

De Stichting REUR -organisator van het DLF-Drèents Liedtiesfestival- is bijzonder blij met de uitverkiezing van Leon Moorman voor dit prestigieuze, internationale evenement. Stichting REUR zal van de reis, de voorbereidingen en de finale het Europese liedtiesfestival een (live-)verslag maken dat te volgen is via de sociale media. Deze bijdragen worden gemaakt -en gesponsord- door Abbot Studio (Bart de Nes).

In 2017 en 2018 werden respectievelijk DLF-winaars Isa Zwart en Melissa Meewisse geselecteerd voor dit Europese Songfestival voor minderheidstalen. Isa Zwart kreeg bij har deelname de publieksprijs overhandigd. Beide deelnames resulteerden in landelijke media-aandacht op radio, televisie en publicaties in landelijke dagbladen.
Sinds 2018 is Stichting REUR officieel partner geworden van het Suns Europe festival.
De deelname aan het Suns Europe festival wordt mogelijk gemaakt door de provincie Drenthe.

LOGO Suns Europe 2018

Knooin - Leon Moorman (HOES SINGLE)