Presentatie internationaal uitwisselingsproject Platt Together.

11 maart 2019

Presentatie internationaal uitwisselingsproject Platt Together: jongeren, muziek en streektaal

Op 15 maart aanstaande worden de resultaten van het internationale uitwisselingsproject Platt Together gepresenteerd in het provinciehuis in Assen. Om 15.00 uur presenteren de organiserende partijen - ZfN-Zentrum für Niederdeutsch in Holstein en Stichting REUR- samen met een vertegenwoordiging van de deelnemers de resultaten aan genodigden en de pers. Platt Together -een initiatief van Stichting REUR en het ZfN- dat eind november vorig jaar plaats vond.

Tien getalenteerde musici die deelnamen aan Platt Beats of het Drèents Liedtiesfestival -vijf van beide kanten van de landsgrens- brachten een weekend door in het dorp Plön (Dts). Tijdens deze ‘songwriters-bootcamp’ hebben ze gezamenlijk gewerkt, geschreven, muziek gemaakt, muzikale en taalinhoudelijke tips en adviezen gekregen en nieuw materiaal opgenomen. Dit heeft geresulteerd in het nummer ‘Ik will mehr’. De clip van het nummer en een korte aftermovie van het weekend worden gepresenteerd op de bijeenkomst in het provinciehuis in Assen.

Stichting REUR

Stichting REUR is de organisator van het Drèents Liedtiesfestival (DLF) dat sinds 2012 bestaat en waar de succesvolle deelname van jonge tekstschrijvers en muzikanten sinds 2015 explosief is gegroeid. Het DLF is daarmee een verjongende en solide bron voor nieuwe streektaalmuziek.

Platt Beats

Het ZfN is de organisator van het songfestival Platt Beats dat sinds twee jaar bestaat. Platt Beats is bedoeld om jongeren uit de deelstaten Sleeswijk-Holstein en Mecklenburg-Voor-Pommeren te enthousiasmeren om in het Plattduuts te zingen.

Succesvolle samenwerking

Beide organisaties zijn ervan overtuigd dat structurele internationale samenwerking op gebied van het Nedersaksisch/Niederdeutsch het voortbestaan van de taal verder helpt en waarborgen zal voor de toekomst.
Zowel het ZfN en Stichting REUR én alle deelnemers zijn tevreden met de behaalde resultaten. Er wordt gewerkt aan een vervolg van dit uitwisselingsproject.

Platt Together LOGO