Melissa Meewisse naar SUNS EUROPE festival!

11 september 2018

Winnares van het Drèents Liedtiesfestival 2018 -Melissa Meewisse- neemt deel aan het Europees Songfestival voor minderheidstalen op het SUNS EUROPE festival dat plaatsvindt van 29 november tot 3 december in Udine (Italië). Een vakjury koos negen finalisten uit inzendingen uit heel Europa. Melissa Meewisse zal met het lied ‘Wind van Zuud’ -dat geschreven is deur Robin Muilwijk en Jord Brinkhuis - het Nedersaksisch vertegenwoordigen tussen acht andere Europese minderheidstalen.

De negen finalisten zijn:

Luna e un Quarto (Friulisch)
Dario Hess (Cjanton - Graubünden)
Jansky (Catalaans)
Melissa Meewisse (Nedersaksisch)
Raíces Aéreas (Galicisch)
FaltA (Baskisch)
Laura Hoo (Svedês - Finland)
Yr Ods (Welsh)
Martina lori (Ladinisch - Italië)

Voor het vierde jaar brengt ‘Suns Europe’ oude talen en moderne vormen van communicatie samen. Een festival rondom kunst, verbinding, talent, taalpluralisme en creativiteit. Op het festival staat meziek, film, theater en literatuur in de minderheidstalen van het ‘Oude Continent’ centraal.

De Stichting REUR -organisator van het DLF-Drèents Liedtiesfestival- is bijzonder blij met de uitverkiezing van Melissa Meewisse voor dit prestigieuze, internationale evenement. Stichting REUR zal van de reis, de voorbereidingen en de finale het Europese liedtiesfestival een (live-)verslag maken dat te volgen is via de sociale media.

Vorig jaar werd DLF17-winnaar Isa Zwart eveneens geselecteerd voor dit Europese Songfestival voor minderheidstalen en kreeg daar de publieksprijs toebedeeld. Dat resulteerde in landelijke media-aandacht op radio, televisie en publicaties in landelijke dagbladen.

Suns Europe is een project van Cooperativa Informazione Friulana (uitgever van Radio Onde Furlane) en Cooperativa Puntozero, met de sponsoring van Arlef (Agjenzie Regioâl pe Lenghe Furlane - Regionaal Agentschap voor Friulische taal), Friuli Venezia Giulia en Fondazion Friuli, in samenwerking met de gemeente Udine, Fondazione Teatro Nuovo Giovanni da Udine, het Filmfestival van Babel en staat onder auspiciën van de Raad van Europa.

De-winnares-van-het-Dreents-Liedtiesfestival-2018-Melissa-Meewisse-foto-Edwin-van-Stenis.jpgv.l.n.r: Jord Brinkhuis, Melissa Meewisse, Robin Muilwijk
(foto: Edwin van Stenis)

Isa Zwart 1 - SUNS EUROPE 2017.jpgIsa Zwart tijdens haar optreden op SUNS EUROPE 2017

Logo SUNS EUROPE