Bij het Drèents Liedtiesfestival wordt gebruik gemaakt van een tweeledige jury:
-de vakjury
-de publieksjury

Het publiek kan op de avond van de finale hun voorkeur uitspreken via een sms.
De codes van de verschillende finalisten en het telefoonnummer waarheen moet worden ge-sms't wordt deze week bekendgemaakt.

De vakjury bestaat uit een aantal vakinhoudelijke deskundigen die hun professionele licht laten schijnen over de liedjes en finalisten. Ook dit jaar is er weer een mooie en kundige jury aanwezig. Voor het eerst dit jaar zullen ook internationale vakmensen zitting nemen in de jury. Hoog tijd dus om de leden van de vakjury voor te stellen:

Marjolein Scherphuis
Marjolein Scherphuis, vakjurylid Drèents Liedtiesfestival 2018

Marjolein Scherphuis is onafhankelijk tekstschrijver voor overheidsorganisaties en het bedrijfsleven. Op Koningsdag becommentarieerde zij in de live uitzending van RTV Noord de speech van de Koning. Deze maand is Marjolein een kwart eeuw zelfstandig ondernemer. In haar vrije tijd schrijft zij gedichten, korte verhalen, proza en liedteksten.

Marjolein is met hart en ziel secretaris van Stichting Reur, de organisator van het Drèents Liedtiesfestival. Haar wortels liggen in Amsterdam, ze is opgegroeid in Drenthe. Marjolein verstaat Drents, leest en schrijft Drents – maar Drents spreken laat ze graag aan anderen over.

Over REUR zegt ze: ‘Heerlijk om met zo’n plezierige groep mensen aan zoveel moois te mogen werken. Het is prachtig om steeds meer podium te kunnen bieden aan streektaalmusici.’

Joep van Ruiten
Joep van Ruiten, vakjurylid Drèents Liedtiesfestival 2018

Joep van Ruiten (Roelofarendsveen, 1965) woont in Emmen en werkt als cultuurjournalist. Hij studeerde journalistiek in Utrecht en volgde cursussen beleids- en communicatiewetenschap aan de Universiteit Nijmegen. Sinds 1986 heeft hij gewerkt op uiteenlopende redacties voor verschillende dagbladen in Noord- en Oost-Nederland, onder meer in Emmen, Hoogeveen, Apeldoorn, Arnhem en Ede-Wageningen en Groningen.
In 1993 nam hij samen met de toenmalige Stichting Popmuziek Nederland in Amsterdam het initiatief voor Fret, tijdschrift voor de Nederlandse popmuziek. Daarnaast werkte hij als zelfstandig journalist, publieksinterviewer en adviseur voor diverse opdrachtgevers in de kunst- en cultuursector.
Sinds 2002 is hij werkzaam als cultuurredacteur bij Dagblad van het Noorden / Leeuwarder Courant in Groningen. Voorts is hij oprichter van cultuursite Woest en Ledig, bedenker van de Poëzieshow, bestuurslid van het Prins Bernhard Cultuurfonds in Drenthe, dé kenner van muziekkoepels in Nederland en actief als gemeentedichter in Emmen.

Leo Virgili
Leo Virgili, vakjurylid Drèents Liedtiesfestival 2018

Leo Virgili is een van de meest actieve personen in artistiek en cultureel Friulië (Noord-Oost Italië).
Vanaf zijn jeugd is hij muzikant en stond hij aan de wieg van bekende en invloedrijke bands in die regio als Arbe Garbe, Kosovni Odpadki en Tre Allegri Ragazzi Morti.
Sinds de jaren ’90 werkt hij samen met Radio Onde Furlane (de regionale zender) als bedenker en presentator van radio- en televisieprogramma's (Ator Ator, Plui Sklet). Ook is hij vanaf die tijd artistiek directeur van culturele festivals als Premi Friûl en Musiche.
Naast zien aanhoudende inzet voor de Friulische taal is Leo nog altijd actief as multi-instrumentalist, muzikant, arrangeur en componist.
Hij speelde in bands als Manu Chao, Elisa, Roy Paci, Africa Unite. Leo Virgili werkte mee, speelde op en produceerde meer dan 100 producties en (wereld)tournees.
Tegenwoordig is Leo Virgili artistiek directeur van het SUNS Europe - Minority Language Art Festival, een van de belangrijkste culturele festivals voor minderheidstalen in Europa.

Thorsten Börnsen
Thorsten Börnsen, vakjurylid Drèents Liedtiesfestival 2018

Thorsten Börnsen komt uit het Noorden van Duitslaand en is opgegroeid met Hoogduits en Plattduuts. Hij studeerde Geschiedenis en Nederduitse Talen en Literatuur aan de universteit van Hamburg.
Sinds 2011 was hij initiatiefnemer en organisator van Plattsounds -een bandcompetitie voor muziek in het Plattduuts- in de deelstaat Nedersaksen. Dat evenement heeft vijf keer onder zijn leiding plaatsgevonden. (Plattsounds is daarna wel blijven bestaan)
Sinds 2016 staat Thorsten Börnsen an ’t hoofd van het Zentrums für Niederdeutsch in ’t landsdeel Holstein. Het Zentrums für Niederdeutsch is een organisatie die alle Nederduitse activiteiten en netwerken coördineert in het zuidelijke deel van Sleeswijk-Holstein .
Sinds 2017 is hij coördinator en organisator van Plattbeats -een vergelijkbaar evenement als Plattsounds- maar dan voor Sleeswijk-Holstein en Hamburg.

De gehele stemprocedure staat onder toezicht van een notaris.